Ga naar de inhoud

Intake

Vragen en antwoorden over de intake van Jeugd

Wat gebeurt er na mijn aanmelding? 

Op basis van de aanmeldingsgegevens en de gegevens van de verwijzer wordt naar uw zorgvraag gekeken. Wij beoordelen of uw zorgvraag bij ons zorgaanbod past. Het Expertisecentrum Transculturele Therapie behandelt niet alle klachten, bijvoorbeeld voor hoogspecialistische hulp hebben we geen contracten lopen met de gemeenten. Die informatie vindt u hier.

Wanneer wij na de aanmelding nog verduidelijking nodig hebben, nemen wij met uw goedkeuring contact op met de verwijzer. 

Met wie heb ik een intakegesprek? En hoe wordt dit bepaald? 

Op basis van de door u aangeleverde informatie, bespreken we uw aanmelding in ons behandelteam en stellen een behandelaar voor die de intake zal doen.

Wie is mijn aanspreekpunt? 

De jeugdbehandelaar die aan u is toegewezen, is uw aanspreekpunt. Soms zijn er meerdere behandelaren betrokken. Uw aanspreekpunt neemt als eerste contact met u op, stelt zich voor en bespreekt met u hoe het traject eruitziet.

De jeugdbehandelaar die aan u is toegewezen blijft in principe uw aanspreekpunt voor de rest van de behandeling, tenzij hierover nieuwe afspraken met u worden gemaakt. Als u nog vragen heeft, kunt u dat gerust met deze persoon bespreken. 

Heb ik daar een keuze in? 

Tijdens de aanmeldprocedure wordt uw hulpvraag in beeld gebracht. Op basis hiervan en op basis van beschikbaarheid, wordt een jeugdbehandelaar gevraagd de intake met u te plannen en hierna de behandeling te starten. Tijdens dit eerste gesprek wordt ook met u afgestemd wat uw hulpvraag is en of de behandelaar die u heeft benaderd inderdaad de juiste behandelaar is, passend bij de hulpvraag en passend bij u en uw kind. U kunt uw voorkeuren dan altijd kenbaar maken. Als dat niet de behandelaar is die aan u is toegewezen, dan kijken we of andere behandelaren beschikbaar zijn.

Hoe weet ik of deze zorgverlener voldoende deskundig is? 

Al onze jeugdbehandelaren zijn gekwalificeerde zorgverleners, die geregistreerd zijn in het BIG- of SKJ-register. Zij hebben veel ervaring in de jeugdzorg, zowel binnen het ETT als bij andere instellingen.
 
Alle behandelaren zijn bovendien transcultureel opgeleid en werken bij ETT vanuit een innerlijke motivatie om transcultureel te werken. 

Op welke manier gaat ETT andere zorgaanbieders inschakelen of mij ernaar verwijzen, indien nodig? Heb ik daarin een keuze?

In ons eerste intakegesprek moet duidelijk worden of wij het juiste zorgaanbod voor u hebben. Daar waar nodig werken wij samen met andere zorgaanbieders of adviseren we een andere passende aanbieder. Met dit advies verwijzen wij u altijd terug naar uw verwijzer (bijvoorbeeld de huisarts, de gemeente (OKT/ wijkteam).

Hoe bepalen wij de klachten van uw kind tijdens de intake? 

Als u bij ons terecht komt, bent u meestal verwezen. Dat kan door het wijkteam (basisteam) van de gemeente waar u woont, uw huisarts, uw jeugdartsen, een medisch specialist en in voorkomende gevallen door de rechters, jeugdbeschermer of de jeugdreclasseerders. 

In veel gevallen zijn de klachten of de problemen al uitgebreid met u besproken. Bij verwijzing wordt de relevante informatie die wij nodig hebben voor de behandeling meestal doorgestuurd. 

Samen met u bespreken we de problemen. Het Expertisecentrum Transculturele Therapie werkt vanuit een systemische en transculturele benadering. We bespreken uw klachten en problemen daarom vanuit uw specifieke omstandigheden. We kijken naar uw gezinssituatie en de relevante verbanden met familie, school, vrienden en werk. De persoonlijke geschiedenis van u en uw kind staan centraal bij het goed begrijpen van de klachten en het bespreken van onze aanpak voor de problemen. 

Op basis van de beschikbare informatie stellen wij samen met u een behandelplan of een perspectiefplan op. 

Wordt er (ook) een medische diagnose gesteld? 

Niet altijd is er (ook) sprake van een medisch geclassificeerde klacht bij uw kind (DSM-V classificatie). Op basis van de informatie die u tijdens het intakegesprek deelt en de informatie van de verwijzer zal een inschatting worden gemaakt. Indien er mogelijk sprake is van GGZ-problematiek (zoals een depressie, PTSS of een angststoornis), zal een daartoe bevoegde collega worden betrokken die de classificatie kan stellen.   

De stappen die het behandelteam zet om tot een (medische) diagnose te komen zijn:  

  • De intaker overlegt op basis van de bevindingen met het behandelteam over de mogelijke diagnose. Omdat we op dat moment ook andere behandelaren bij uw problemen betrekken, vragen wij uiteraard eerst wat we met onze collega’s mogen bespreken. We volgen daarin uiteraard de privacyregels die gelden voor een medische behandeling.
  • Het overleg in het behandelteam zorgt er in alle gevallen voor dat de diagnose gesteld wordt door een bevoegde professional, zoals een psychiater, psychotherapeut, GZ-psycholoog of klinisch psycholoog. Indien er sprake is van een medische diagnose dan vindt er altijd een diagnostisch gesprek plaats met de bevoegde professional. 
  • Op basis van het diagnostisch gesprek worden de klachten vertaald naar het classificatiemodel (DSM-V), dat van belang is voor de behandelmethodiek.
  • Direct na de diagnose vindt een vervolggesprek plaats. Aanvullende vragen worden met u besproken. Er zal worden getoetst of de inzichten uit het overleg kloppen. Wij vinden het belangrijk dat u zichzelf of uw kind herkent in de diagnose en de classificatie. Zo komen we tot een gezamenlijke diagnose en vertalen dit vervolgens naar een behandelplan.  

Het behandelplan sluit aan bij de regelgeving van uw de gemeente, zodat de zorg past binnen de financier die de gemeente u kan bieden. Daartoe wordt het uw behandelplan gerubriceerd, zodat we met de gemeente afspraken kunnen maken voor de financiering. U krijgt altijd inzage in wat we met de gemeente communiceren over onze aanpak. 

Heb ik bij het vaststellen van het behandelplan nog een keuze? 

Ja, in principe worden alle belangrijke beslissingen in overleg met u en/ of uw kind genomen. Bij het ETT is het altijd van belang dat u zich herkent in de adviezen. Is dat niet het geval, dan bespreken wij uw perspectief om eventueel te komen tot een voor u passende keuze. Vandaar dat het belangrijk is dat u openlijk en vrijelijk uw eventuele reserves of vragen uit bij uw behandelaar.  

Hoe weet ik of de jeugdbehandelaar voldoende deskundig is? 

Al onze zorgverleners zijn gekwalificeerde behandelaren en alle jeugdbehandelaren zijn BIG- of SKJ-geregistreerd. Voor meer informatie over het BIG-register, klik hier. Meer informatie over het SKJ-register vindt u hier.

Op onze site staan alle behandelaren vermeld. U kunt daar ook zien welke deskundigheden zij hebben.

En als de zorgverlener mij naar een ander verwijst voor verdere behandeling, heb ik daarin dan een keuze? 

Ja, alle belangrijke beslissingen over uw behandeling worden in principe in overleg met u en/of uw kind genomen. Bij ETT is het altijd van belang dat u zich herkent in de adviezen. Is dat niet het geval, dan bespreken wij uw perspectief om eventueel te komen tot een keuze die het beste bij u past.  

Wat kan ik doen als ik ergens niet mee eens ben? 

Alle belangrijke beslissingen worden in overleg met u en/ of uw kind genomen. Toch kan het voorkomen dat onze professionele verantwoordelijkheden tot een andere keuze leiden. In dat geval kan er een verschil van inzicht of mening ontstaan. 

Als u het niet eens bent met een beslissing van ons, bijvoorbeeld over de diagnose, het behandelplan, de werkwijze of de persoon van een van de behandelaren, dan kunt u dit natuurlijk aangeven. Mocht u er met de behandelaar of de regiebehandelaar niet uitkomen, dan kunt u daarover een klacht inbrengen. Onze klachtenprocedure staat op onze site.