Aanmelding en intake
Vragen en antwoorden over de aanmelding en intake van Volwassenen
Als u zich heeft aangemeld via onze website of via telefonisch contact, dan vragen wij u om specifieke informatie. Deze informatie is van belang om te kijken of wij
- U met onze deskundigheden kunnen helpen of dat u sneller of beter ergens anders terecht kunt.
- Of u in aanmerking komt voor de financiering van de zorg door uw zorgverzekering.
- Bij wie we terecht kunnen voor aanvullende informatie, bijvoorbeeld uw huisarts, de verwijzer of uw apotheek (we nemen uiteraard alleen contact op met een andere hulpverlener als u daarvoor toestemming heeft gegeven).
We stellen ook enkele vragen over hoe u wilt dat we omgaan met uw privacy en hoe we de informatie delen met uw zorgverzekeraar.
Al deze informatie is belangrijk en noodzakelijk op basis van de bestaande regelgeving en de eisen die de zorgverzekeraars stellen. Mocht u er niet uitkomen of vragen hebben over de gevraagde informatie, neem dan contact op met het secretariaat.
Zodra alle informatie beschikbaar is, gaan we aan de slag met uw inschrijving.
Wat gebeurt er na mijn aanmelding?
Op basis van de aanmeldingsgegevens en de gegevens van de verwijzer beoordelen wij of uw zorgvraag bij ons zorgaanbod past. Wanneer wij hierna nog verduidelijking nodig hebben, nemen wij contact met u op. Mocht het dan alsnog nodig zijn om uw verwijzer te raadplegen, dan nemen we, alleen na uw goedkeuring, contact op met de verwijzer om aanvullende medische informatie op te vragen.
Met wie heb ik een intakegesprek? En hoe wordt dit bepaald?
Als u zich heeft aangemeld, hebben we u vragen gesteld over uw klachten. Op basis van de door u aangeleverde informatie, bespreken we uw aanmelding in ons behandelteam en stellen een zorgverlener voor die de intake zal doen. Welke persoon het beste bij u past baseren wij op de aard van de klachten, uw achtergrond (cultureel, religieus en/ of medisch), uw genderidentiteit, uw ervaringen met eerdere hulpverleners en uw levenservaring. We houden daarbij ook altijd rekening met uw eigen voorkeur.
Wie is mijn aanspreekpunt?
Het ETT werkt met ‘regiebehandelaren’ en ‘medebehandelaren’. Regiebehandelaren zorgen voor de afstemming binnen het team en zijn verantwoordelijk voor het proces als geheel. Medebehandelaren hebben vaak een eigen specialisme en verzorgen een deel van het behandeltraject. Het zijn allemaal professionele, gekwalificeerde en ervaren zorgverleners. Afhankelijk van de behandeling zal u óf een medebehandelaar hebben met een regiebehandelaar óf alleen een regiebehandelaar.
Uw aanspreekpunt neemt als eerste contact met u op, stelt zich voor en bespreekt met u hoe ons traject eruit ziet. Dit persoon is in principe uw aanspreekpunt voor de rest van de behandeling, tenzij hierover nieuwe afspraken met u worden gemaakt. Als u nog vragen heeft, kunt u dat gerust met hem of haar bespreken.
Uw aanspreekpunt hoeft niet altijd de regiebehandelaar te zijn, maar meestal is het wel de zorgverlener met wie u in de loop van de behandeling het meeste te maken heeft. We kijken daarbij ook naar wie het beste bij u zou kunnen passen. Daarin speelt onder andere taal, cultuur en/of achtergrond een belangrijke rol.
Heb ik een keuze in wie mij gaat behandelen?
Als de intaker contact met u opneemt, wordt eerst de intakeprocedure met u doorgenomen. Daarin zal de intaker ook met u afstemmen wat uw klachten zijn en of de intaker inderdaad de juiste persoon is om het gesprek met u te voeren. Als u zorgen daarover heeft, kunt u dat gerust aan de orde stellen.
De behandelaar die u uiteindelijk gaat behandelen hoeft niet per sé dezelfde te zijn die de intake heeft gedaan. We streven daar wel naar, maar soms blijkt pas tijdens de intake wat het beste bij u past. Als we de intakefase afsluiten, dan leggen we samen met u in het behandelplan vast hoe de behandeling eruit zal zien en welke behandelaren in ons team het beste betrokken kunnen worden bij uw behandeling. Dan kunt u ook duidelijk uw voorkeur nog eens formuleren.
Hoe weet ik of deze zorgverlener voldoende deskundig is?
Al onze zorgverleners zijn gekwalificeerde zorgverleners, waaronder in ieder geval de regiebehandelaars BIG-geregistreerd zijn. Voor meer informatie over het BIG-register, klik hier.
Op onze site staan alle behandelaren vermeld. U kunt daar ook zien welke deskundigheden zij hebben.
Hoe kan ik ervan uitgaan dat het ETT anderen inschakelt of mij daarnaar verwijst indien nodig? Heb ik daarin een keuze?
TIjdens de intake moet duidelijk worden of wij het juiste zorgaanbod voor u hebben. Daar waar nodig werken wij samen met relevante zorgaanbieders of adviseren we een andere passende aanbieder en verwijzen wij terug naar de huisarts of degene die u naar ons heeft verwezen.
We sluiten de intakefase af met het opstellen van het behandelplan
We zorgen er in dat gesprek voor dat we samen met u de verbinding kunnen leggen tussen uw klachten en de manier waarop we dit moeten vertalen naar een behandeling, die ook voldoet aan de eisen van de verzekeraars en aan de wettelijke kaders. We leggen samen met u vast wat de officiële diagnose is (voor meer informatie over het vaststellen van de diagnose, klik hier) waar we u voor gaan behandelen.
We stellen in de bespreking centraal hoe het behandelplan u kan helpen regie te nemen over het oplossen van uw problemen. We leggen vast wat de doelen zijn die we met de behandeling willen bereiken, welke methodieken daarvoor nodig zijn en hoeveel tijd we daaraan denken te gaan besteden.
We zoeken met u ook naar wie u daarbij het beste kan steunen. Dat kan gaan over hulpverleners, maar ook over steun uit uw eigen netwerk. We leggen ook vast hoe we de voortgang van het proces voortdurend gaan evalueren.
Mocht blijken dat behandelaren nog niet direct beschikbaar zijn, dan spreken we met u af hoe we u begeleiden in de periode dat u nog even moet wachten. Als het nodig is, zorgen we ervoor dat een van de behandelaren beschikbaar is om ook in de periode van de wachttijd, regelmatig met u contact heeft om te kijken hoe het met u blijft gaan. U kunt ook kijken of in deze overbruggingsperiode ons forum Tussen Culturen iets voor u is.